Prof. Dr. Key Pousttchi | Keynote Speaker

Publikationen

Bücher
2012

Mobile und Ubiquitäre Informationssysteme. Proceedings zur 7. Konferenz Mobile und Ubiquitäre Informationssysteme (MMS 2012)

Gesellschaft für Informatik, Lecture Notes in Informatics (LNI) Bd. P-202, Bonn 2012, zusammen mit Andrea Back, Markus Bick, Martin Breunig, und Frédéric Thiesse.

2010

Mobile und Ubiquitäre Informationssysteme – Technologien, Anwendungen und Dienste zur Unterstützung mobiler Kollaboration. Proceedings zur 5. Konferenz Mobile und Ubiquitäre Informationssysteme (MMS 2010)

Gesellschaft für Informatik, Lecture Notes in Informatics (LNI) Bd. P-163, Bonn 2010, zusammen mit Markus Bick, Stefan Eulgem, Elgar Fleisch, J. Felix Hampe, Birgitta König-Ries, Franz Lehner und Kai Rannenberg.

2009

Handbook of Research on Mobile Marketing Management.

IGI Information Sciences Reference, Hershey 2009, zusammen mit Dietmar Wiedemann.

2008

Mobile und Ubiquitäre Informationssysteme – Technologien, Prozesse, Marktfähigkeit. Proceedings zur 3. Konferenz Mobile und Ubiquitäre Informationssysteme (MMS 2008).

Gesellschaft für Informatik, Lecture Notes in Informatics (LNI) Bd. P-123, Bonn 2008, zusammen mit Michael Breitner, Martin Breunig, Elgar Fleisch und Klaus Turowski.

2006

Mobilität und mobile Informationssysteme. Proceedings zur 1. Fachtagung der GI-Fachgruppe Mobilität und mobile Informationssysteme (MMS 2006)

Gesellschaft für Informatik, Lecture Notes in Informatics (LNI) Bd. P-76, Bonn 2006, zusammen mit Thomas Kirste, Birgitta König-Ries und Klaus Turowski.

2005

Mobile Business – Processes, Platforms, Payments. Proceedings zur 5. Konferenz Mobile Commerce Technologien und Anwendungen.

Gesellschaft für Informatik, Lecture Notes in Informatics (LNI) Bd. P-59, Bonn 2005, zusammen mit J. Felix Hampe, Franz Lehner, Kai Rannenberg und Klaus Turowski.

2004

Mobile Economy – Transaktionen, Prozesse, Anwendungen und Dienste. Proceedings zum 4. Workshop Mobile Commerce

Gesellschaft für Informatik, Lecture Notes in Informatics (LNI) P-42, Bonn 2004, zusammen mit Klaus Turowski.

Applying Formal Methods – Testing, Performance and M-/E-Commerce. FORTE 2004 Workshops TheFormEMC, EPEW, ITM.

Springer, Lecture Notes in Computer Science (LNCS) 3236, Toledo 2004, zusammen mit Manuel Núnez, Zakaria Maamar, Fernando Rubio und Fernando L. Pelayo.

Mobile Commerce – Grundlagen und Techniken.

Springer, Heidelberg 2004, zusammen mit Klaus Turowski.

Mobile Payment in Deutschland – Szenarienübergreifendes Referenzmodell für mobile Bezahlvorgänge.

Gabler/Deutscher Universitätsverlag, Wiesbaden 2005, zugleich Dissertation Universität Augsburg 2004.

2003

Mobile Commerce.

Fernstudienkurs. AKAD – Die Privat-Hochschulen GmbH. Stuttgart, 2003. (Überarbeitete Neuauflage 2010)

Sicherheit und Bezahlen im Internet.

Fernstudienkurs. AKAD – Die Privat-Hochschulen GmbH. Stuttgart, 2003, zusammen mit Klaus Turowski. (Aktualisierte Neuauflage 2010, zusätzlich zusammen mit Stefan Bensch.)

Mobile Commerce – Anwendungen und Perspektiven. Proceedings zum 3. Workshop Mobile Commerce.

Gesellschaft für Informatik, Lecture Notes in Informatics (LNI) P-25, Bonn 2003, zusammen mit Klaus Turowski.

Fachbeiträge in hochrangigen wissenschaftlichen Zeitschriften
2015

The impact of new media on bank processes – a Delphi study.

In: International Journal of Electronic Business 12 (2015) 1, S. 1-45, zusammen mit Jürgen Moormann und Josef Felten.

Introduction to the Special Issue on Mobile Commerce: Mobile Commerce Research Yesterday, Today, Tomorrow — What Remains to Be Done?

In: International Journal of Electronic Commerce 19 (2015) 4, S. 1-20, mit David Tilson, Kalle Lyytinen und Yvonne Hufenbach.

2014

Engineering the value network of the of customer interface and marketing in the data-rich retail environment.

In: International Journal of Electronic Commerce 18 (2014) 4, S. 17–42, zusammen mit Yvonne Hufenbach.

2013

Requirements for personalized m-commerce – what drives consumers’ use of social networks?

Journal of Electronic Commerce in Organizations 11 (2013) 4, S. 19–36, zusammen mit Laura Becker.

Auf der Suche nach neuen Geschäftsmodellen - Ergebnisse einer Delphi-Studie

In: Banking and Information Technology 14 (2013) 1, S. 8-22, zusammen mit Jürgen Moormann.

Enabling Evidence-based Retail Marketing with the Use of Payment Data – the Mobile Payment Reference Model 2.0.

In: International Journal of Business Intelligence and Data Mining 8 (2013) 1, S. 19-44, zusammen mit Yvonne Hufenbach. 

2012

Gestaltung mobil-integrierter Geschäftsprozesse.

In: Meinhardt, S.; Reich, S. (Hrsg.): Mobile Computing. HMD – Praxis der Wirtschaftsinformatik 49 (2012) Band 286, S. 15–22, zusammen mit Frank Becker.

Enterprise Resource Planning in kleinen und mittlerenUnternehmen. Vergleichende Studie von proprietärer und Open-Source-Software.

In: Hildebrand, K. (Hrsg.): IT im Mittelstand. HMD – Praxis der Wirtschaftsinformatik 49 (2012) Band 285, S. 20-33, zusammen mit Frederik Kramer und Jorge Marx Gómez.

2011

Wertschöpfung im Mobilfunkmarkt – Ein Referenzmodell für die Rolle(n) des Mobilfunkanbieters der Zukunft.

In: Wirtschaftsinformatik 53 (2011) 5, S.287–300, zusammen mit Yvonne Hufenbach.

Determinants of customer acceptance for mobile data services: An empirical analysis with formative constructs.

In: International Journal of Electronic Business 9 (2011) 1–2, S. 26–43, zusammen mit Laura Goeke.

2009

Mobile word-of-mouth – A grounded theory of mobile viral marketing.

In: Journal of Information Technology 24 (2009) 2, S. 172–185, zusammen mit Wolfgang Palka und Dietmar Wiedemann.

Proposing a comprehensive framework for analysis and engineering of mobile payment business models.

In: Information Systems and e-Business Management 7 (2009) 3, S.363–393, zusammen mit Max Schießler und Dietmar Wiedemann.

2008

A modeling approach and reference models for the analysis of mobile payment use cases.

In: Electronic Commerce Research and Applications 7 (2008) 2, S.182–201.

2003

Mobile Payment Procedures: Scope and Characteristics.

In: eService Journal Vol. 2 (2003) 3, S. 7–22, zusammen mit Nina Kreyer und Klaus Turowski.

Fachbeiträge in wissenschaftlichen Konferenzbänden
2013

Mobile product information systems - State of the art and conceptual model.

In: Proceedings of the 13th International Conference on Electronic Business (ICEB 2013), 1-4 December 2013, Singapore, zusammen mit Yvonne Hufenbach.

2012

Social Networks: The Role of Users’ Privacy Concerns.

In: Proceedings of the 14th International Conference on Information Integration and Web-based Applications & Services (iiWAS 2012). Association for Computing Machinery (ACM). Denpasar 2012, zusammen mit Laura Becker.

Mobile payment in the smartphone age – extending the Mobile Payment Reference Model with non-traditional revenue streams.

In: Proceedings of the 10th International Conference on Advances in Mobile Computing & Multimedia (MoMM 2012). Association for Computing Machinery (ACM). Denpasar 2012, zusammen mit Yvonne Hufenbach.

2010

A scenario-based analysis of mobile payment acceptance.

In: Proceedings of the 9th International Conference on Mobile Business (ICMB 2010). IEEE Computer Society. Athens 2010, zusammen mit Laura Goeke.

2009

Influencing Factors for the Introduction of Mobile-integrated Business Processes.

In: Proceedings of the 9th International Conference on Electronic Business (ICEB 2009), S. 733–738. Macau 2009, zusammen mit Laura Goeke.

Characteristics of Value Bundles in RFID-enabled Supply Networks.

In: Proceedings of the 9th International Conference on Electronic Business (ICEB 2009), S. 886–893. Macau 2009, zusammen mit Holger Schrödl und Klaus Turowski.

Mobile Money Transfer versus M-Payments: Differences between Developing and Developed Financial Markets.

In: Proceedings of the 2009 Cairo Global Mobility Roundtable (GMR2009). Cairo 2009.

Comparing Mobile Enterprise Solutions in Europe and Japan.

In: Proceedings of the 8th International Conference on Mobile Business (ICMB 2009). IEEE Computer Society. Dalian 2009, zusammen mit Junichi Iijima und Laura Goeke.

Exploring the Organizational Effects of Mobile Business Process Reengineering.

In: Proceedings of the 8th International Conference on Mobile Business (ICMB 2009). IEEE Computer Society. Dalian 2009, zusammen mit Kai Habermann.

Analysis and Categorization of the Business Model of Virtual Operators.

In: Proceedings of the 8th International Conference on Mobile Business (ICMB 2009). IEEE Computer Society. Dalian 2009, zusammen mit Yvonne Hufenbach.

Requirements on IT business value measures for mobile-integrated business processes.

In: Proceedings of the 17th European Conference on Information Systems (ECIS 2009). Verona 2009, zusammen mit Kai Habermann.

2008

Analyzing the Benefits of Mobile Enterprise Solutions Using the Example of Dispatching Processes.

In: Proceedings of the 7th International Conference on Mobile Business (ICMB 2008). IEEE Computer Society. Barcelona 2008, S. 260–269, zusammen mit Timo Botzenhardt. 

Understanding the Determinants of Mobile Viral Effects – Towards a Grounded Theory of Mobile Viral Marketing.

In:Proceedings of the 7th International Conference on Mobile Business (ICMB 2008). IEEE Computer Society. Barcelona 2008, S. 323–333, zusammen mit Wolfgang Palka und Dietmar Wiedemann.

Analyzing the Basic Elements of Mobile Viral Marketing – an Empirical Study.

In: Proceedings of the 7th International Conference on Mobile Business (ICMB 2008). IEEE Computer Society. Barcelona 2008, S.75–85, zusammen mit Tobias Haunstetter und Dietmar Wiedemann.

Ausgestaltung mobiler Bezahlverfahren – Ergebnisse der Studie MP3.

In: Proceedings zur 3. Konferenz Mobile und Ubiquitäre Informationssysteme (MMS 2008). LNI P-123. München 2008, S. 94–107, zusammen mit Laura Goeke und Dietmar Wiedemann.

Einflussfaktoren auf das Empfehlungsverhalten im Mobile Viral Marketing: Ein Grounded-Theory-Ansatz.

In: Proceedings zur 3. Konferenz Mobile und Ubiquitäre Informationssysteme (MMS 2008). LNI P-123. München 2008, S.25–38, zusammen mit Wolfgang Palka, Bernd Vollmayr und Dietmar Wiedemann.

2007

What Influences Consumers´ Intention to Use Mobile Payments?

In: Proceedings of the 2007 Los Angeles Global Mobility Roundtable (GMR2007). Los Angeles 2007, zusammen mit Dietmar Wiedemann.

Success Factors in Mobile Viral Marketing: A Multi-Case Study Approach.

In: Proceedings of the 6th International Conference on Mobile Business (ICMB 2007). IEEE Computer Society. Toronto 2007, zusammen mit Dietmar Wiedemann.

Analyzing the Elements of the Business Model for Mobile Payment Service Provision.

In: Proceedings of the 6th International Conference on Mobile Business (ICMB 2007). IEEE Computer Society. Toronto 2007, zusammen mit Max Schießler und Dietmar Wiedemann.

Adoption and Impact of Mobile-Integrated Business Processes – Comparison of Existing Frameworks and Analysis of their Generalization Potential.

In: Proceedings zur 8. Internationalen Tagung Wirtschaftsinformatik. Karlsruhe 2007, S.273–290, zusammen mit Bettina Thurnher.

2006

Understanding Effects and Determinants of Mobile Support Tools: A Usability-Centered Field Study on IT Service Technicians.

In: Proceedings of the 5th International Conference on Mobile Business (ICMB 2006). IEEE Computer Society. Copenhagen 2006, zusammen mit Bettina Thurnher.

A Contribution to Theory Building for Mobile Marketing: Categorizing Mobile Marketing Campaigns through Case Study Research.

In: Proceedings of the 5th International Conference on Mobile Business (ICMB 2006). IEEE Computer Society. Copenhagen 2006, zusammen mit Dietmar Wiedemann.

Security Issues in Mobile Payment from the Customer Viewpoint.

In: Proceedings of the 14th European Conference on Information Systems (ECIS 2006). Göteborg 2006, zusammen mit Kathrin Linck und Dietmar Wiedemann.

2005

Relativer Vorteil bei mobilen Bezahlverfahren – mobiles Bezahlen aus Sicht der Diffusionstheorie.

In: Stucky, W.; Schiefer, G. (Hrsg.): Perspektiven des Mobile Business. Proceedings zum Mobile Business Day. Gabler/DUV, Karlsruhe 2005, S. 35–50, zusammen mit Dietmar Wiedemann.

The Mobility-M Framework for Application of Mobile Technology in Business Processes.

In: Cremers, A. B.; Manthey, R.; Martini, P.; Steinhage, V. (Hrsg.): INFORMATIK 2005 – Beiträge der 35. Jahrestagung der Gesellschaft für Informatik Bd. 2, LNI P-68, Bonn 2005, S. 523–527, zusammen mit Andreas Gumpp.

Payment Procedures for Electronic Government Services.

In: Remenyi, D. (Hrsg.): Proceedings of the 5th European Conference on E-Government (ECEG 2005). Antwerp 2005, S. 333–341, zusammen mit Dietmar Wiedemann.

Einsatz mobiler Kommunikationstechnologien in der Baubranche.

In: Proceedings zur 5. Konferenz Mobile Commerce Technologien und Anwendungen (MCTA 2005). LNI P-59. Augsburg 2005, S. 31–44, zusammen mit Andreas Gumpp und Florian Paulus.

2004

Suitability of Mobile Communication Techniques for the Business Processes of Intervention Forces.

In: Remenyi, D. (Hrsg.): Proceedings of the 4th European Conference on e-Government (ECEG 2004). Dublin 2004, S. 805–812, zusammen mit Bettina Bazijanec.

Mobile Vending – Nutzen und Grenzen des Telemetrieeinsatzes bei Warenautomaten.

In: Proceedings zum 4. Workshop Mobile Commerce. LNI P-42, Bonn 2004, S. 25–38 , zusammen mit Christian Heinkele und Steffen Legler.

Nutzungsszenarien für mobile Bezahlverfahren. Ergebnisse der Studie MP2.

In: Proceedings zum 4. Workshop Mobile Commerce. LNI P-42, Bonn 2004, S. 50–62, zusammen mit Martin Eisenmann und Kathrin Linck.

Extending Knowledge Management to Mobile Workplaces.

In: Proceedings of the 6th International Conference on E-Commerce (ICEC) 2004. Delft 2004, S. 583–590, zusammen mit Volker Derballa.

Mobile Business Processes in the Vending Industry.

In: Proceedings of the 3rd International Conference on Mobile Business (ICMB 2004), New York 2004, zusammen mit Christian Heinkele.

Assessment of Today’s Mobile Banking Applications from the View of Customer Requirements.

In:Proceedings of the 37th Annual Hawaii International Conference on System Sciences (HICSS-37). Hawaii 2004, zusammen mit Martin Schurig.

An Approach for Assessment of Electronic Offers.

In: Núñez, M.; Maamar, Z.; Pousttchi, K.; Rubio, F.; Pelayo, F.L. (Eds.): Applying Formal Methods – Testing, Performance and M-/E-Commerce. FORTE 2004 Workshops TheFormEMC, EPEW, ITM. Springer LNCS 3236, Toledo 2004, S. 44–57, zusammen mit Bettina Bazijanec und Klaus Turowski.

An Analysis of the Mobile Payment Problem in Europe.

In: Branki, C.; Unland, R.; Wanner, G. (Hrsg.): Proceedings of the MKWI 2004 Track on Techniques and Applications for Mobile Commerce. Essen 2004, S. 260–268.

2003

Current Mobile Payment Procedures on the German Market from the View of Customer Requirements.

In: Proceedings of the 14th International Workshop on Data¬base and Expert Systems Applications (DEXA 2003). IEEE Computer Society, Prague 2003, S. 870–874, zusammen mit Mario Zenker.

Conditions for Acceptance and Usage of Mobile Payment Procedures.

In: Proceedings of the 2nd International Conference on Mobile Business (ICMB 2003). Wien 2003, S. 201–210.

Akzeptanz mobiler Bezahlverfahren in Deutschland. Ergebnisse der Studie MP1.

In: Proceedings zum 3. Workshop Mobile Commerce. LNI P-25. Bonn 2003, S. 42–57, zusammen mit Darius Khodawandi und Dietmar Wiedemann.

Added Value-based Approach to Analyze Electronic Commerce and Mobile Commerce Business Models.

In: Proceedings of the International Conference of Management and Technology in the New Enterprise. Havanna 2003, S. 414–423, zusammen mit Klaus Turowski und Moritz Weizmann.

Abrechnung mobiler Mehrwertdienste.

In: Dittrich, K.; König, W.; Oberweis, A.; Rannenberg, K.; Wahlster, W. (Hrsg.): INFORMATIK 2003 – Beiträge der 33. Jahrestagung der Gesellschaft für Informatik Bd. 2, LNI P-35, Bonn 2003, S. 408–413.

2002

Standardized Payment Procedures as Key Enabling Factor for Mobile Commerce.

In: Bauknecht, K.; Quirchmayr, G.; Tjoa, A M. (Hrsg.): 3rd International Conference on E-Commerce and Web Technologies (EC-Web 2002). Springer LNCS 2455, Aix-en-Provence 2002, S. 400–409, zusammen mit Nina Kreyer und Klaus Turowski.

Enabling Mobile Commerce through Mass Customization.

In: Proceedings of the 3rd International NAISO Symposium on Engineering of Intelligent Systems. Malaga 2002, zusammen mit Bernhard Selk und Klaus Turowski.

Characteristics of Mobile Payment Procedures.

In: Proceedings of the ISMIS 2002 Workshop on M-Services – Concepts, Approaches, and Tools. Lyon 2002, zusammen mit Nina Kreyer und Klaus Turowski.

Akzeptanzkriterien für mobile Bezahlverfahren.

In: Hampe, F.; Schwabe, G. (Hrsg.): Mobile and Collaborative Business 2002. LNI P-16. Bonn 2002, S. 51–67, zusammen mit Bernhard Selk und Klaus Turowski.

Artikel für Praxiszeitschriften (Auszug)
2014

M-Payment, M-Commerce & Verbraucherschutz.

In:eCommerce Magazin 02/2014, S. 9–11, zusammen mit Dunja Koelwel.

2011

IT-Systemplanung: UML Use-Case-Diagramme als Mittel des Requirements Engineering.

In: WISU – Das Wirtschaftsstudium 40 (2011) 7, S. 960-966, zusammen mit Frank Becker.

2010

Mobile Marketing.

In: WISU – Das Wirtschaftsstudium 40 (2011) 3, S. 367–372, zusammen mit Laura Becker.

2010 and still no M-payment - What (the Hell) is the Problem?

In: Deutsche Telekom AG Laboratories (Hrsg.): Technology Radar Edition II/2010, Feature Paper – Digital Payment. 2010, S. 3–13, zusammen mit Laura Goeke.

2008

Moderne Komponenten im Marketing-Mix: Werbung via Handy & Co.

In: die bank. Zeitschrift für Bankpolitik und Praxis 7 (2008) , S.64–68, zusammen mit Dietmar Wiedemann.

2007

Mobile Banking. Die Bedingungen für eine erfolgreiche Neulancierung.

In: Schweizer Bank 20 (2007) 1, S. 52–53, zusammen mit Dietmar Wiedemann.

2003

Bezahlen im Internet.

In: DSWR – Datenverarbeitung, Steuer, Wirtschaft, Recht – Zeitschrift für Praxisorganisation, Betriebswirtschaft und elektronische Datenverarbeitung 32 (2003) 12, S. 354–356, zusammen mit Karsten Stroborn.

2002

Komponentenbasierte betriebliche Anwendungssysteme.

In: WISU – Das Wirtschaftsstudium 31 (2002) 8–9, S. 1110–1117, zusammen mit Klaus Turowski.

Buchkapitel
2009

City Marketing Goes Mobile: Use of Mobile Commerce Techniques for City Marketing.

In: Gascó-Hernández, M.; Torres-Coronas, T. (Hrsg.): Information Communication Technologies and City Marketing. IGI, Hershey 2009, S. 86–107, zusammen mit Juliane Chudalla.

2008

Schwerpunktstichwort Mobile Commerce.

In: Häberle, S. (Hrsg.): Das neue Lexikon der Betriebswirtschaftslehre. Oldenbourg, München 2008, S. 878–882, zusammen mit Klaus Turowski.

Mobile Viral Marketing – Ein State of the Art.

In: Bauer, H. H.; Dirks, T.; Bryant, M. D. (Hrsg.): Erfolgsfaktoren des Mobile Marketing – Strategien, Konzepte und Instrumente. Springer, Heidelberg 2008, S. 289–304, zusammen mit Klaus Turowski und Dietmar Wiedemann

Creating Successful Mobile Viral Marketing Strategies.

In: Ibrahim, I. K. (Hrsg.): Handbook of Research in Mobile Multimedia. IGI, Hershey 2008, zusammen mit Dietmar Wiedemann.

2006

Mobile Payment and the Charging of Mobile Services.

In: Taniar, D. (Hrsg.): Encyclopedia of Mobile Computing and Commerce. IGI, Hershey 2006, zusammen mit Dietmar Wiedemann.

Einsatz mobiler Technologie zur Unterstützung von Geschäftsprozessen.

In: Sieck, J.; Herzog, M.A. (Hrsg.): Wireless Communication and Information. Berlin 2006, S. 101–120, zusammen mit Bettina Thurnher. 

Business Model Typology for Mobile Commerce.

In: Ibrahim, I. K. (Hrsg.): Handbook of Research on Mobile Multimedia. IGI, Hershey 2006, S. 11–21, zusammen mit Volker Derballa und Klaus Turowski.

2005

Mobile Technology for Knowledge Management.

In: Schwartz, D. (Hrsg.): Encyclopedia of Knowledge Management. IGI, Hershey 2005, S. 651–656, zusammen mit Volker Derballa.

Mobile Knowledge Management.

In: Schwartz, D. (Hrsg.): Encyclopedia of Knowledge Management. IGI, Hershey 2005, S. 645–650, zusammen mit Volker Derballa.

Abrechnung mobiler Dienste im Mobile-Payment-Referenzmodell.

In: Lammer,T. (Hrsg.): Handbuch eMoney, ePayment und mPayment. Physica, Heidelberg 2005, S. 363–377,  zusammen mit Dietmar Wiedemann.

Sonstige Veröffentlichungen (Auszug)
2013

Mobile Payment und Verbraucherschutz.

In: Bundesministeriums für Ernährung und Landwirtschaft (Hrsg.): Bamberger Verbraucherrechtstage 2013 – Mobile Commerce. Bamberg 2013, S. 68–70.

2004

Results of the Working Group on Business Models.

In: Dunham, M. H. ; König-Ries, B. ; Pitoura, E. ; Reiher, P. ; Türker, C.: Proceedings of Dagstuhl Seminar 04441 on Mobile Information Management. Schloss Dagstuhl 2004. http://drops.dagstuhl.de/opus/volltexte/2005/169/ , zusammen mit Birgitta König-Ries, Franz Lehner, Rainer Malaka, Florian Matthes, Philipp Obreiter, Frank Seliger, Klaus Turowski und Jari Veijalainen.